Matematyka jest językiem porządku, a porządek to fundament skutecznego gospodarowania odpadami. Jedną z podstawowych operacji na zbiorach jest podział binarny:
gdzie to całość zbioru odpadów, a i to dwa rozłączne podzbiory. W kontekście gospodarki odpadami takim rozłącznym podziałem jest wyróżnienie dwóch głównych źródeł: odpadów przemysłowych (produkcyjnych) oraz odpadów konsumpcyjnych. Model ten jest podstawą do analizy strumieni odpadów i projektowania systemów logistycznych.
📌 Tabela oznaczeń matematycznych używanych w tekście:
Symbol | Znaczenie |
|---|---|
| całość strumienia odpadów |
| odpady przemysłowe (produkcyjne) |
| odpady konsumpcyjne |
| entropia zbioru X, miara jego różnorodności |
| gęstość zaludnienia na danym obszarze |
| koszt logistyczny „ostatniej mili” |
| współczynnik odzysku surowców |
| wariancja składu odpadów |
| lokalny punkt zbiórki |
| pawilon sortujący |
📖 Entropia odpadów – im wyższa, tym bardziej heterogeniczny strumień odpadów i tym trudniej go sortować i przetwarzać.
📖 Ostatnia mila – kluczowy koszt w odbiorze, związany z dojazdem do końcowego punktu zbiórki.
Komentarz teoretyczny
Strumień ma niską entropię , gdyż w zakładach produkcyjnych powstają odpady jednorodne(np. stalowe wióry, folie stretch, pyły z filtrów).Charakteryzuje się też wysoką masowością w jednostce lokalizacji oraz niską wariancją .
Strumień , przeciwnie, jest rozproszony, ma wysoką entropię , większą wariancję składu i nieprzewidywalność. To generuje wzrost kosztów odbioru i konieczność stosowania bardziej zaawansowanych strategii optymalizacyjnych.
Przykład praktyczny:
– Fabryka mebli: w jednym miejscu powstaje miesięcznie 120 ton trocin (jedna frakcja, łatwa do recyklingu).
– Osiedle 5 tys. mieszkańców: miesięcznie ok. 800 ton śmieci w kilkunastu frakcjach, trudnych do rozdzielenia i zanieczyszczonych.
Wniosek: koszt recyklingu na tonę w przypadku fabryki jest 2–3 razy niższy niż w przypadku osiedla.
Odpady przemysłowe są przykładem strumieni o niskiej entropii informacyjnej:
ponieważ składają się zazwyczaj z jednorodnych materiałów produkcyjnych, powstających w dużych wolumenach w fabrykach i magazynach. Ich wysoka masowość i niska zmienność bliskie zera, ułatwiają parametryzację i projektowanie procesów recyklingowych. W praktyce przekłada się to na wyższy współczynnik odzysku na jednostkę masy przy niższym koszcie .
Odpady konsumpcyjne, odwrotnie, cechują się wysoką entropią:
dużym rozrzutem i większą trudnością w klasyfikacji. Strumień jest rozproszony przestrzennie, a jego rozkład zbliżony do rozkładu Poissona (przy wysokim ,co oznacza dużą liczbę punktów generujących małe ilości odpadów. Takie warunki zwiększają koszty obsługi per jednostkę masy oraz komplikują modele logistyczne (wzrost liczby zmiennych .
Warto wyróżnić odpady z eksploatacji pojazdów (automotive).Obecnie klasyfikowane jako konsumpcyjne ,w miarę rozwoju flot leasingowych i mobilności współdzielonej oraz odejścia od modelu własnościowego mogą zostać przesunięte do zbioru .To przesunięcie wpływa na projektowanie logistyki i ekonomię skali w przetwarzaniu odpadów z tej branży.
Komentarz teoretyczny
Ostatnia mila w odpadach to analog problemu komiwojażera (TSP): jak odwiedzić wszystkie punkty , minimalizując łączny koszt . Koszt ostatniej mili w Polsce szacuje się na ponad 50% całości kosztów gospodarki odpadami w gminach. Minimalizacja wymaga stosowania algorytmów optymalizacji tras (np. algorytmy zachłanne, heurystyki, programowanie liniowe), a także projektowania rozproszonych węzłów zbiórki, zmniejszających liczbę punktów odwiedzanych przez śmieciarki.
Przykład praktyczny:
– Typowa śmieciarka w mieście wykonuje trasę 35 km i 120 zatrzymań.Koszt paliwa, amortyzacji i pracy ekipy na tej trasie to ok. 1400 zł.
– Po wdrożeniu lokalnych punktów zbiórki liczba zatrzymań spada do 25, a koszt trasy do ok. 750 zł.
W systemach odbioru odpadów ostatnia mila jest najbardziej kosztownym etapem, często odpowiadającym za ponad 50% kosztów całego systemu:
Ekologistyczna ostatnia mila dotyczy finalnego etapu odbioru odpadów konsumpcyjnych z rozproszonych źródeł i jest wąskim gardłem całego systemu. Matematycznie można to opisać jako problem minimalizacji funkcjonału:
przy warunkach brzegowych: .
Rozproszony charakter odpadów oznacza większą entropię i koszty. Dlatego optymalizacja tras, harmonogramów i punktów odbioru jest kluczowa dla redukcji kosztów środowiskowych i ekonomicznych.
Polska wdrożyła pięciofrakcyjny system odbioru odpadów komunalnych, który działa jak deterministyczny model segregacji. System ten osiąga przyzwoite poziomy recyklingu, lecz rosnące koszty marginalne wymuszają jego dalszą optymalizację.
W krajach o niskiej gęstości zaludnienia lub wyspiarskich warto rozważyć modele hybrydowe, w których lokalne punkty zbiórki są koordynowane centralnie. Takie podejście redukuje sumaryczny koszt ostatniej mili:
W Polsce dzięki wysokiej urbanizacji i sieci dróg system pięciofrakcyjny działa sprawnie, choć staje się coraz droższy. W krajach wyspiarskich, jak Filipiny czy Malediwy, albo w terenach górskich (Nepal), gdzie , korzystniejsze są modele hybrydowe z lokalnymi punktami zbiórki , które zmniejszają długość tras i koszty. W Japonii (Kamikatsu) mieszkańcy samodzielnie segregują odpady na 34 frakcje, redukując entropię już u źródła – to przykład społecznego podejścia do minimalizacji .
Pawilony EKO AB można traktować jako zdecentralizowane węzły sortujące zlokalizowane na poziomie osiedla. Każdy pawilon działa jak punkt ,w którym manualna dekodacja strumienia pozwala uzyskać frakcje o wysokiej czystości .
oraz
Pawilony są szczególnie efektywne przy gęstości zaludnienia , gdzie jest krytycznym progiem rentowności. Pawilon działa jak lokalny węzeł redukujący entropię już na poziomie osiedla. Obsługiwany przez pracownika punkt sortuje odpady na kilkanaście frakcji, zwiększając współczynnik odzysku do 80%, podczas gdy klasyczne systemy osiągają ok. 20–30%.
Przykład praktyczny:
– Osiedle 650 mieszkańców: pawilon EKO AB pozwala zmniejszyć ilość odpadówzmieszanych z 350 ton rocznie do 70 ton i zwiększyć przychody ze sprzedażysurowców z 0 do ok. 80 tys. zł rocznie.
Wartość strumienia wyjściowego wzrasta dzięki jakości segregacji.
Matematyczne spojrzenie na gospodarkę odpadami pozwala precyzyjniej definiować problemy i projektować rozwiązania zoptymalizowane zarówno kosztowo, jak i środowiskowo. Polska dzięki gęstej infrastrukturze może utrzymać system jednolity, ale dalszy wzrost kosztów sugeruje poszukiwanie rozwiązań hybrydowych (np. pawilonów EKO AB).
Kluczowe rekomendacje:
Matematyka w sortowaniu odpadów to nie tylko analiza ton i kilogramów, ale także praca z funkcjami losowymi, grafami i optymalizacją. Im lepiej rozumiemy logikę systemu, tym skuteczniej możemy porządkować chaos.